You might wake up and notice you're someone you're not

Idag såg jag ett mästervärk, filmen The Pianist. Jag drogs in i filmen och förlorade all verklighetsuppfattning, det var filmen och jag. Handlingen var hemsk och vad som är ännu hemskare att den återspeglar verkligheten för många människor under andra världskriget. Klyschigt nog, men se den om ni inte sett den!
Jag har egentligen ingen pålitlig kunskap om krig och mina kommande åsikter är knappt genomtänka, men klaga lagom! Vi har läst rätt mycket om krig i historian och det har fått mig att tänka annorlunda. Vi svenskar sitter som i en liten bubbla skyddad från omvärlden, emellåt på nyheterna nämner de antalet döda efter ett strid i ett land långt borta och sen är det inget mer med det. Fem minuter efter sändningen har hela halva Sverige glömt bort vad nyheterna handlade om. Hej.
När man ser filmer som The Pianist eller läser om krig så är det nästan oundvikligt att inte tänka "Hur kan folk vara så korkade?". Men här sitter vi själva, idioter och följer trender slaviskt som om världen skulle gå under annars. Men det är kanske det den gör snart om vi fortsätter tönta oss? Det är rätt hemskt att det fortfarande idag dör en massa oskyldigt folk i krig och andra strider som vi i Sverige knappt vet av och inte är ett dugg insatta i. Vi skulle förhindra en jättemycket! Men usch, vi är så jävla lata i det här landet. Jag menar, orka stänga resa sig och stänga av tv:n.

image54

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback